en artikel

Er sensitive 'ofre' i vores kultur?

 

www.setnedefra.dk – Dette som uddrag fra en artikel i serie ”Set Nedefra”,

 Jørgen Olsens internetside:

 

Den samlede artikel hedder 'Det Sensitive Menneske' og er på internetsiden en del af flere artikler om 'Menneskelivet' m.m. --- Her således i et uddrag, trukket ud af artiklens helhed, men som et eksempel på enkelte emner heri.

 

Som en betragtning af det kulturelle problem og sammenhængen heri, vil jeg prøve at opstille mine iagttagelser ved den eftertænksomhed jeg har foretaget af det liv, jeg har levet. Mit udgangspunkt er hentet fra erindringerne tilbage til min skole- og studietid, og ikke mindst fra mit aktive liv i såvel privat som offentlig virksomhed. Jeg vælger en opdeling af personers karaktertræk, oftest i sammenhæng med afdelinger på 15 til 25 personer. Jeg opdeler i fire grupperinger.

 

Valgt som en forenklet betragtning, her vist skematisk.

 

                                   !--------- Normalitets-området ----------!

            

!--------GR.1-------------!------------GR. 2--------!----------GR.3-----------!----------GR.4--------!

 

Gruppe 4 er her de sensitiv og særligt sensitive. Størrelsen af opdelingen er ikke repræsentativt, med alene som en betragtning. Det skal siges, at mit aktive liv som ingeniør, næsten helt har været i ‘mandeverdenen’, og de få kvinder der har været, har i de fleste tilfælde været på det administrative område. --- Gruppen har ikke haft mere end én eller to sensitive personer efter min oplevelse. ---

 

Men indledningsvis skal tilføjes, at det at være en sensitiv kvinde forekommer meget lettere at leve med og begå sig med, bl.a. i et mandssamfund, end det at være mand med sensitive karaktertræk. --

 

Sensitivitet fremelsker og forstærket det feminine, hvilket giver en mere ‘naturlig‘ oplevelse når det drejer sig om kvinder. --- Som særlig karaktertræk vil jeg fremhæve en betragtning som jeg ikke har fundet beskrevet noget andet sted, nemlig at ‘vi’ i denne gruppe, har en hjerne og et sansesystem, jeg vil sammenligne med en‘radar’, der opsamler utrolig mange informationer, fra det sted og situation ‘vi’ befinder os i.

 

Derfor har ‘vi’ nok at gøre med alle disse informative ting, og kan derfor lettere køre træt i en sammenhæng med andre, f.eks. møder etc. --- Hjernen optager i almindelighed ca 25 % af al energi vi omsætter, har en hjerneforsker oplyst. -- Er dette tal mon større hos den sensitive ?

 

Gruppe 1 er for mig den helt afgørende faktor i problemstillingen. Det er den hårde ‘negl’ der sætter sig på gruppen. Hermed er det kulturelle grundlag tegnet. I grupper dannes meget let et hierarki, ikke mindst når gruppen kommer ud over 4 til 5 personer.

 

I den mands- og drengeverden jeg kommer fra, er det almindeligt. Det kan i nogle tilfælde være en enkelt person, men ellers blot nogle få. Denne personprofil er dybt forankret i kulturen. Vi kender ham fra krigskulturen og op gennem tiden, og er stadig den personprofil der sætter sig på magten over andre.

 

Det er en stærk modsætning til Gr. 4 personen. - Gr. 1 kan ikke fordrage Gr. 4. - For dem er Gr. 4 ‘svage’ og ‘afvigende’.

 

Derfor vil man ofte opleve, at Gr. 4 kan blive genstand for udtalt mobning.

Gr. 1 føler ikke ansvar, men har kun sit eget ego. Gr. 1 vil ‘fremad’, og benytter i alle sammenhænge en ‘kikkert’ til fokus. Gr. 1 bliver således heller ikke så hurtigt træt, for deres input er meget enkel. Men Gr. 1kan få meget til at ske, derfor en beskyttet medarbejder og potentiel leder, i vor kultur. Hermed en stadfæstelse af traditioner og kultur.

 

Som forlængelse heraf vil jeg fremhæve den betragtning, at Gr. 1 personer, såvel mænd som kvinder, er dem der sidder på magten i den største del af verden. Gr. 1 kan lide at profilere sig, og indgår naturligt i ledende funktioner.

 

De søger også ind i politik. Også finansverdenen er stærkt præget af denne gruppe. Med ‘kikkerten’ for øjet, kan de se betydelige chancer ‘derude’ på markedet. ‘Min påstand er, at uden dem havde vi ikke haft en finanskrise!! Gr. 1’erne står sammen på tværs af systemerne,og kan finde mange bortforklaringer, og slippe ud af ansvarspådragelse. De ‘sejler’ jo sammen med ‘de andre’. Og så skal tilføjes, at rigtig mange kvinder kan lide Gr. 1. --- Derfor lever Gr. 1 så godt i vor kultur.

 

Gr. 2 og Gr. 3 er i stort omfang blot medløbere. Gr. 2 elsker Gr. 1 og vil gerne være ‘gode venner’ med dem. Det kan give ’pote’. De beundre dem og vil ligne dem, og vil gerne deltage hvor de er.

 

Gr. 3 er mere tilbageholdende, men overlever ved at tilpasse sig, Men Gr. 4 er et jaget folk.

 

Det er en stærk konkretisering, som jeg må påregne kan afføde alternative betragtninger. Men jeg gør det for at åbne en dialog, om det at være ‘offer’ i en kultur, og om det at være ‘sensitiv’.

Jørgen Olsen (2017)